Dupa sase ani de scaderi consecutive, piata auto ajunge la nivelul de acum 13 ani

 

la sfarsit de an se inregistreaza o scadere generala a pietei cu 6.3%, din care la autoturisme cu 4,8%, conform analizei realizate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA).

In continuare, vanzarile pe piata din Romania sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (74% din totalul volumelor in 2013 fata de 70% in 2012). In ceea ce priveste situatia aferenta lunii decembrie (in care a functionat Programul “Rabla”), raportul este la nivelul mediei anuale, adica 25% vs. 75%.

In plus, in 2013, vanzarile de autovehicule noi au fost afectate de disponibilitatea tot mai mare a vehiculelor rulate din import, care au continuat sa creasca pana la un volum de peste 266.000 de unitati, din care 221.800 autoturisme (crestere cu 27% fata de 2012). Din aceste cifre rezulta ca, la fiecare autovehicul (autoturism + vehicul comercial) nou vandut in Romania, au fost aduse alte 3.8 rulate!

Productia nationala. La un volum total de 410.997 de unitati fabricate, anul 2013 inregistreaza un record absolut in ceea ce priveste volumul productiei autohtone, dar si o crestere procentuala semnificativa cu 21.7% fata de anul 2012, cifra datorata in exclusivitate productiei de autoturisme care inregistreaza o crestere cu 25,8% (volum total 410.959 de unitati). In cifre absolute, fata de aceeasi perioda din 2012, in 2013 au fost fabricate cu 73.232 mai multe autovehicule. Volumele cele mai mari au fost inregistrate de Dacia Duster (123.213 de unitati), urmata de Dacia Sandero (119.228 de unitati), Dacia Logan ( 84.050 de unitati) si Ford B-MAX (68.339 de unitati).

 Exportul. La un volum de 362.869 de unitati exportate, inregistram si la acest capitol o crestere semnificativa in 2013 (+9,6%), comparativ cu anul 2012. Cresterea se datoreaza in exclusivitate autoturismelor, care inregistreaza un plus cu 13.1%. Cel mai exportat model in 2013 a fost Dacia Duster (118.901 de unitati), urmat de Sandero (114.102 de unitati), Ford B-MAX (68.353 de unitati) si Dacia Logan (43.373 de unitati). Ar mai fi de remarcat faptul ca aproximativ  88% din productia nationala a fost exportata, fapt ce face ca in cometul cu autovehicule sa se inregistreze un sold pozitiv important al balantei comerciale, iar industria auto contribuie si in acest an, in mod semnificativ, la reducerea deficitului comercial al Romaniei.

 Vanzarile. Cu un volum total de 8.070 de unitati vandute in luna decembrie (cea mai buna luna decembrie din ultimii 3 ani), ajungem in 2013 la un total de 82.011 de unitati (din care 68.702 de autoturisme), adica un volum cu 6,3% mai mic fata de 2012. Scaderea este mai mica la autoturisme, respectiv cu 4.8%.

Este de remarcat faptul ca, pentru prima data in ultimii trei ani, remarcam o crestere a trei trimestre succesive ale aceluiasi an dar si faptul ca toate cele 6 luni ale Semestrului II 2013 au inregistrat volume mai mari comparativ cu cele similare din 2012. In mod cert, acest dezechilibru intre cele doua semestre vine din lansarea tarzie a Programului „Rabla”.

La autoturisme, top-ul pe marci la sfarsitul anului 2013 este condus de catre Dacia, cu 22.727 de unitati vandute
(33,1% din total), urmata de Volkswagen (7.447 de unitati /10,8%), Skoda (5.516 de unitati / 8%), Renault (4.088 de unitati / 6%), Ford (3.727 de unitati / 5,4%), si Opel (2.786 de unitati / 4,1%).

 

 

 

 

Audi Service