În caz de daună …

Nu știți cum să procedați în cazul unei daune auto acoperită de poliță RCA sau a uneia CASCO?
1.1. Notificați asigurătorul cu privire la evenimentul asigurat care a provocat dauna auto, inclusiv cauzele şi împrejurările în care s-a produs acesta! Consultând polița de asigurare sau site-ul asigurătorului, puteți afla detalii privind termenul limită de notificare, mijloacele de notificare și datele de contact pentru punctele de constatare daune din rețeaua asiguratorului respectiv.

Suplimentar, pentru informații și suport, contactaţi şi reprezentanţa auto din România a producătorului vehiculului avariat/ distrus!

1.2. Aveți dreptul de a va alege punctul de constatare daune! După notificarea evenimentului produs, trebuie să vă prezentați la punctul de constatare ales de dumneavoastră din rețeaua asiguratorului respectiv şi să urmați procedura comunicată de/ agreată cu asiguratorul, pentru avizarea şi constatarea pagubei materiale suferite.

Dacă ați procedat la repararea vehiculului avariat înainte de constatarea de catre asigurator a pagubei materiale suferite, puteți beneficia totuși de despăgubiri în baza unei poliţe RCA, dacă împrejurările și cauzele producerii evenimentului asigurat, precum şi cuantumul pagubei rezultă din actele aflate la dosarul de daună(1). Verificați dacă aveți același drept şi în polița CASCO!

1.3. Aveți dreptul să formulați obiecții! În cazul poliţei RCA, dacă aveți obiecții(2) cu privire la prejudiciile constatate, aveți dreptul să le menționați în procesul verbal de constatare a pagubelor! În plus, dacă prin demontarea sau reparația bunului avariat au rezultat şi alte pagube produse ca urmare a accidentului, ce nu au putut fi constatate inițial, este necesară încheierea unui proces-verbal suplimentar de constatare a pagubelor. Verificați dacă procedura e similară şi în polița CASCO!

1.4. Pentru încasarea despăgubirilor, dosarul de daune trebuie sa fie complet! Asigurați-vă că toate documentele necesare (inclusiv deviz lucrări de reparații, facturi, chitanţe) sunt la dosar! În momentul depunerii documentelor de reparaţie şi a celor necesare solicitării indemnizaţiei de asigurare, asigurătorul să aibă la dispoziţie tot ce îi trebuie pentru închiderea dosarului de daună, prin achitarea despăgubirii!

1.5. În baza unei polițe RCA, aveți dreptul la încasarea despăgubirilor înainte de efectuarea reparațiilor(3) şi de a utiliza ulterior sumele primite cu titlu de despăgubire pentru a efectua reparațiile la orice atelier de reparații auto ce funcționează în baza legii, inclusiv la un atelier autorizat şi de producătorul de vehicule sau reprezentantul autorizat al acestuia. Verificați dacă aveți același drept şi în polița CASCO!

1.6. Pentru detalii suplimentare privind gestionarea dosarului de daună şi pașii de urmat în cazul unei daune acoperită de o poliță RCA sau de una CASCO, consultaţi pagina web a Autorităţii de Supraveghere Financiară / secțiunea Asigurări:

Pt. RCA: http://www.asfromania.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=724&Itemid=171&lang=ro;
Pt. CASCO: http://www.asfromania.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=763&Itemid=184&lang=ro.

1.7. În situația în care ați fost păgubit în urma unui accident produs de un vehicul asigurat, dar înmatriculat în străinătate, vă puteți adresa Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (pagina web: http://baar.ro/) pentru asistență.

————————————————————————————————————
(1) Potrivit Art. 42 din Norma privind asigurarea RCA: „În asemenea situații stabilirea mărimii cuantumului pagubelor se face în baza datelor consemnate în constatarea amiabilă, în actele încheiate de organele de poliție, de unitățile de pompieri sau de celelalte autorităţi publice competente, a documentațiilor privind costul efectiv al reparațiilor efectuate, coroborate cu prețurile practicate de unitățile de specialitate, a declarațiilor scrise ale părților implicate în accident și ale martorilor cu privire la accidentul produs, precum și a altor dovezi prezentate, coroborate cu propriile constatări ale asiguratorului, rezultate în urma examinării reparațiilor executate la vehicul și, după caz, a înlocuirii eventualelor părți componente sau piese avariate, precum și cu investigațiile în legătură cu dinamica accidentului, localizarea acestuia etc. Și în aceste cazuri datele constatate vor fi consemnate în procesul-verbal de constatare a pagubelor la vehicule, care va fi semnat de toate persoanele care iau parte la întocmirea acestuia.”

(2) Potrivit Art. 40 din Norma privind asigurarea RCA „(1) Procesul-verbal de constatare a pagubelor se semnează de toate persoanele care iau parte la întocmirea acestuia. (2) Eventualele obiecții ale părților cu privire la prejudiciile constatate vor fi menționate în procesul-verbal sau într-o anexa la acesta. (3) Eventualele modificări în cuprinsul procesului-verbal trebuie certificate sub semnătura persoanelor precizate la alin. (1). (4) Dacă prin demontarea sau reparația bunului avariat au rezultat și alte pagube produse ca urmare a accidentului, ce nu au putut fi constatate inițial, se va întocmi un proces-verbal suplimentar de constatare a pagubelor”.

(3) Potrivit art. 50 alineat 10 din Norma privind asigurarea RCA, “În cazul în care pentru reparațiile vehiculului se solicită plata despăgubirii înainte de efectuarea reparațiilor, cuantumul pagubei se stabilește luând în calcul preţurile practicate de către unitățile de specialitate sau prevăzute în sistemele de specialitate pentru evaluarea daunelor auto, pentru manopera aferentă reparației/înlocuirii pieselor avariate, precum şi pentru părți componente, piese înlocuitoare noi şi materiale.”

Aveți nelămuriri privind clauzele din polița dvs. de asigurare? Nu știți ce riscuri sunt asigurate şi care sunt opțiunile dvs. în caz de daună auto?
2.1. Citiți cu atenție polița de asigurare propusă de asigurător! Înainte să semnați polița, analizați clauzele acesteia! Acordați atenție sporită în principal clauzelor privind:

• suma asigurată, limitele de despăgubire, franșiza și prima de asigurare;
• riscurile asigurate: ce riscuri asigură polița, dar mai ales ce riscuri exclude polița; ce se plătește în caz de daună, dacă se acordă (sau nu) despăgubiri şi pentru lipsa de folosință a vehiculului avariat/ distrus;
• posibilitățile de reparare a autovehiculului avariat; ATENȚIE la clauzele de limitare a posibilității de a ALEGE atelierul de reparații si/sau piesele de schimb în eventualitatea unei pagube;

Verificați cu atenție dacă, pe durata asigurării, vi se interzice sau vi se limitează în orice fel opțiunea de a alege atelierul de reparații dorit sau calitatea pieselor de schimb utilizate pentru remediere! În cazul în care sunt astfel de limitări, puteți solicita asigurătorului să le elimine sau să motiveze corespunzător aceste limitări sau puteți alege alt asigurător ce nu impune astfel de limitări!

2.2. Dacă nu ați înțeles anumite clauze din polița de asigurare propusă, solicitați clarificări! Aveți dreptul să fiți informat(ă) cu privire la toate opțiunile de care dispuneți în eventualitatea unei pagube(1), cu privire la condițiile contractuale și alte informații generale utile.

2.3. Pentru detalii privind dreptul dumneavoastră de informare privind polița de asigurare, consultaţi pagina web a Autorităţii de Supraveghere Financiară/ secțiunea Asigurări:
– http://www.asfromania.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=744&Itemid=176&lang=ro;
– http://www.asfromania.ro/index.php/consumatori/intrebari-frecvente/asigurari.

————————————————————————–
(1) Potrivit art. 18 din O.G. nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor: „Consumatorii au dreptul de a fi informaţi, în mod complet, corect şi precis, asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor oferite de către operatorii economici, astfel încât să aibă posibilitatea de a face o alegere raţională, în conformitate cu interesele lor, între produsele şi serviciile oferite şi să fie în măsură să le utilizeze, potrivit destinaţiei acestora, în deplină securitate”.

Potrivit Art. 9 din Norma privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule („Norma privind asigurarea RCA”)“Asiguratorii RCA au obligația de a publica pe site şi de a actualiza periodic toate datele necesare, care să le permită persoanelor prejudiciate accesul direct la informațiile privind procedura de avizare şi constatare a daunelor, precum şi informații privind personalul cu atribuții in constatarea şi lichidarea daunelor”.

Nu știți cum să gestionați dosarul de daune sau nu aveți timp pentru aceasta? Aveți întrebări sau obiecții privind pagubele constatate? Vreți să vă asigurați că propunerile inspectorului de daune sunt cele mai bune?
3.1. Aveţi dreptul de a solicita serviciile unui consilier de daune (pe care il puteti gasi la multe ateliere de reparatii), ales chiar de dumneavoastră! La cerere, acesta poate gestiona dosarul dumneavoastră de daune şi vă poate consilia cu privire la documentele ce trebuie depuse la dosarul de daună, ținându-vă la curent cu desfășurarea lucrărilor de reparații!

3.2. Calitatea reparațiilor şi a pieselor folosite în reparații, precum şi siguranța în trafic contează! Spre exemplu: consilierul de daune ales poate solicita menționarea opoziției sale în procesul verbal de constatare a avariilor, atunci când nu este de acord cu o soluţie tehnologică adoptată de inspectorul de daune. De asemenea, la terminarea reparaţiei, vă poate ajuta să verificaţi devizul de lucrări!

3.3. Atenție! Multe din reprezentanţele auto din România ale producătorului vehiculului avariat/distrus oferă servicii de consiliere gratuite! Puteți apela suplimentar și la aceste servicii!

Aveţi nelămuriri în privinţa procedurii de decontare în cazul repraţiilor CASCO?
4.1. Care este termenul legal de plată a unei despăgubiri?

Termenele de plată ale unei despăgubiri diferă în funcţie de forma de asigurare (RCA sau CASCO). Astfel avem:

• Pentru evenimente produse din vina unei terţe persoane şi dosarul de daună se instrumentează de societatea de asigurare în baza poliţei de răspundere civilă (RCA), termenul de plată este de maximum 15 zile de la data la care asigurătorul a definitivat investigaţia necesară evaluării sumei pe care este obligat să o plătească, sau de la data la care asiguratorul a primit o hotărâre judecătorească definitivă cu privire la suma de despăgubire pe care este obligat să o plătească;

• Pentru evenimente avizate în baza poliţei de asigurare facultativă Casco, termenul de plată este cel prevăzut contractual, contractul având putere de lege între părţi.

4.2. Dacă asiguratul/păgubitul este obligat să efectueze reparaţiile la o unitate service indicată de asigurător?

Asiguratul/păgubitul nu are obligaţia să repare autovehiculul la service-ul indicat de asigurător. Aceasta trebuie privită doar ca o recomandare. Detalii la pct 6.

4.3. Ce documente sunt necesare pentru deschiderea dosarului de daună în cazul unui eveniment auto?

De regulă, actele necesare pentru deschiderea unui dosar de daună sunt:

• În cazul accidentelor rutiere survenite pe teritoriul României în care au fost implicate două vehicule și din care au rezultat numai pagube materiale – Formularul de Constatare Amiabilă completat corespunzător sau Procesul Verbal de constatare a contravenţiei (eliberat de Poliţie), în original;

• În cazul accidentelor rutiere în care au fost implicate mai mult de două vehicule – Procesul Verbal de constatare a contravenţiei (eliberat de Poliţie), în original;

• În cazul accidentelor rutiere soldate cu vătămări corporale – Documentul tip “Anexa 2” (eliberat de Poliţie) şi autorizaţia de reparaţie, în original;

• În cazul în care accidentul a avut ca rezultat numai avarierea vehicului propriu și vehiculul este asigurat CASCO, vă puteţi prezenta direct la asigurătorul CASCO care va constata avariile, va deschide dosarul de daună şi vă va elibera documentul de introducere în reparaţie a vehiculului;

• Adeverinţa de daună în cazul furturilor parţiale (eliberată de Poliţie) sau raportul de expertiză în cazul incendiilor (eliberat de Pompieri), în original – pentru asiguraţii CASCO; Asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto – RCA (sau Cartea Verde în cazul vehiculelor înmatriculate în străinătate) a vehiculului condus de şoferul vinovat de producerea accidentului, în copie;

• Permisul de conducere al conducătorului vehiculului pentru care se deschide dosarul de daună, în original şi în copie;

• Certificatul de înmatriculare al vehiculului pentru care se deschide dosarul de daună, în original şi în copie;

• După caz, cartea de identitate a vehiculului pentru care se deschide dosarul de daună, în original şi în copie;

• În cazul în care vehiculul pentru care se deschide dosarul de daună aparţine unei persoane juridice (inclusiv societăţi de leasing) este necesar să aveţi o împuternicire/înştiinţare din partea proprietarului vehiculului;

• Polița de asigurare CASCO (inclusiv anexele tabelare cu autovehiculele incluse în asigurare, dacă este cazul).

Pentru finalizarea dosarului de daună auto, trebuie să mai prezentați următoarele:

• Toate documentele fiscale, în original, doveditoare ale reparaţiei vehiculului (facturi, chitanţe, comenzi de lucru pentru service etc.);

• Cererea de despăgubire completată, semnată de către proprietarul vehiculului pentru care s-a deschis dosarul de daună sau de către imputernicitul legal al acestuia (şi, după caz, ştampilată).

*De la caz la caz, asigurătorul mai poate solicita și alte documente menționate în mod expres pe nota de constatare (document ce se completează de către păgubit/asigurat/reprezentanții acestora în momentul avizării daunei).

Preluare detalii de pe http://www.asfromania.ro/ns/index.php/consumatori/intrebari-frecvente/asigurari

Vreți să aflați ce competenţe are service-ul ales de dvs. şi dacă acesta poate efectua reparațiile care vă interesează?
5.1. Unele ateliere pot efectua doar anumite tipuri de activităţi şi pot repara doar anumite sisteme auto! Înainte de a iniția repararea vehiculului avariat, consultați pagina web a Registrului Auto Român (RAR) pentru a vă asigura că atelierul de reparații ales de dumneavoastră funcționează legal şi efectuează tipul de reparații solicitat de dumneavoastră:

http://www.rarom.ro/RO/article–Ateliere%20service%20auto%20-%20conform%20Legii%20512013–851.html

5.2. Suplimentar, unele ateliere de reparații sunt autorizate şi de producătorii de vehicule(1), nu doar de Registrului Auto Român (RAR)!

—————————————————————————
(1) Potrivit Reglementărilor privind autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de întreţinere, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz – RNTR 9, aprobate prin Ordinul nr. 2.131/2005 si modificate ulterior prin Ordinul 1022/2013, atelierele de reparații sunt clasificate pe clase, în funcție de tipul activității si complexitatea acesteia. Atelierele din Clasa I dețin, pe lângă autorizarea Registrului Auto Român (RAR), şi „abilitarea din partea unui producător de vehicule sau a reprezentantului autorizat al acestuia”, respectiv „respectă tehnologiile şi procedurile prevăzute de producătorul vehiculului, componentei sau al sistemului; utilizează aparatura şi dispozitivele prevăzute de producătorul vehiculului, componentei sau al sistemului în procedurile de lucru ale acestuia; utilizează componente şi echipamente de origine sau recomandate de producătorul vehiculului, componentei sau al sistemului”.

Doriti să vă reparați vehiculul avariat la alt service (autorizat de către producator) decât cel recomandat de catre asigurător?
6.1. Aveți acces la toate atelierele de reparații care funcționează legal, fiind autorizate de Registrului Auto Român (RAR)(1) şi, facultativ, de producătorul de vehicule sau de reprezentantul autorizat al acestuia(2).

Lista atelierelor de reparații auto autorizate de producătorii de vehicule pentru fiecare marcă, poate fi consultată: http://www.apia.ro/ateliere-autorizate-marca/

Lista atelierelor de reparații auto autorizate de Registrului Auto Român (RAR), poate fi consultată:
http://www.rarom.ro/RO/article–Ateliere%20service%20auto%20-%20conform%20Legii%20512013–851.html

6.2. Nu aveți obligația legală de a vă adresa doar atelierelor de reparații recomandate de asigurător; aveți dreptul de a efectua reparațiile la orice atelier de reparații auto ce funcționează în baza legii, inclusiv la un atelier autorizat de către producătorul vehiculului respectiv sau de reprezentantul autorizat al acestuia.

De reținut! Impunerea de către asigurători a anumitor ateliere de reparații poate constitui abuz! Aveți dreptul la reparații atât în ateliere autorizate de producătorul de vehicule, cât şi la alți reparatori autorizați de către Registrul Auto Român (RAR). AVEȚI DREPTUL DE A ALEGE ATELIERUL DE REPARAȚII(3)! Aveți dreptul la reparații de calitate!

———————————————————————————
(1) Potrivit art. 2. din Ordonanţa nr. 82/2000 privind autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz: „Autorizația tehnică se eliberează de către Regia Autonomă «Registrul Auto Român», organism tehnic specializat al Ministerului Transporturilor, Construcțiilor şi Turismului, denumit în continuare R.A.R., având în vedere raportul de evaluare a capabilității tehnice a agentului economic, întocmit de personalul propriu certificat pentru evaluarea conformității pe baza reglementarilor şi normelor tehnice elaborate de ministerul respectiv. Autorizația tehnică de funcționare diferențiază operatorii economici pe clase, în funcție de tipul si complexitatea activității pe care o executa, fără a nominaliza şi marca de autovehicule.”

(2) Potrivit Reglementărilor privind autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de întreţinere, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz – RNTR 9, aprobate prin Ordinul nr. 2.131/2005 si modificate ulterior prin Ordinul 1022/2013, atelierele de reparații sunt clasificate pe clase, în funcție de tipul activității [spre exemplu: A1 – activităţi de reparaţii ale vehiculelor rutiere, A2. activităţi de întreţinere a vehiculelor rutiere, A3. activităţi de reglări funcţionale ale vehiculelor rutiere; B1. activităţi de reparaţii ale componentelor şi ale sistemelor vehiculelor rutiere] si complexitatea activității [spre exemplu: „operații privind A1.5.1. sistemul de frânare mecanic sau A1.5.2. sistemul de frânare hidraulic]. Spre exemplu:

„Clasa I – operatorii economici care îndeplinesc condiţiile de autorizare din reglementări pentru a desfăşura toate operaţiunile prevăzute pentru cel puţin unul dintre sistemele A1.1-A1.8 şi care deţin abilitarea din partea unui producător de vehicule sau a reprezentantului autorizat al acestuia;

Clasa II – operatorii economici care îndeplinesc condiţiile de autorizare din reglementări pentru a desfăşura toate operaţiunile prevăzute pentru cel puţin unul dintre sistemele A1.1-A1.8, dar care nu deţin o abilitare din partea unui producător de vehicule sau a reprezentantului autorizat al acestuia;

Clasa III – operatorii economici care îndeplinesc condiţiile de autorizare din reglementări pentru a desfăşura numai unele dintre operaţiunile prevăzute pentru unul dintre sistemele A1.1A1.8.”

(3) Potrivit art. 10 lit. a) din O.G. nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, „libertatea de a lua decizii la achiziţionarea de produse şi servicii, fără a li se impune în contracte clauze abuzive sau care pot favoriza folosirea unor practici comerciale incorecte în vânzare, de natură a influenţa opţiunea acestora” reprezintă un drept al consumatorilor, la încheierea contractelor. Potrivit aceleiaşi ordonanţe, încălcarea acestei dispoziţii constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 la 20.000 lei.

Nu știți ce tip de piese vor fi folosite la repararea vehiculului avariat?
7.1. Aveți dreptul să alegeți piesele de schimb! Aveți dreptul la reparații de calitate, care să asigure buna funcționare şi fiabilitatea autovehiculului dvs. şi să vă confere siguranță în trafic! Puteți opta între piese de schimb originale și piese de schimb de calitate echivalentă(1)!

7.2. Aveți dreptul să fiţi informat(ă) corespunzător cu privire la originea piesei de schimb utilizate pentru reparare, astfel încât să puteţi alege, în deplină cunoştinţă de cauză, între piesele de schimb oferite pentru reparare(2).

7.3. Atenție! Asigurați-vă că piesele de schimb utilizate în reparații sunt marcate corect cu marca producătorului, marca de certificare a conformităţii, marca/marcajul de omologare sau numărul certificatului de conformitate/omologare, după caz! De asemenea, piesele de schimb trebuie să fie însoțite de declaraţia de conformitate şi de certificatul de garanţie(3)! Solicitați aceste documente sau verificați aceste marcaje!

7.4. Atenție la produsele pirat sau contrafăcute(4)! Comercializarea de piese contrafăcute reprezintă infracțiune, iar montarea lor pe autovehicul poate afecta direct calitatea serviciilor de reparații şi, ca urmare, siguranța în trafic!

Puteți deosebi mai ușor piesele originale de cele contrafăcute, dacă analizați grafica ambalajului, eticheta piesei de schimb (care, de regulă, este imprimată cu o cerneală specială irizantă), elementele de siguranță precum: holograma şi numărul de serie.

7.5. Anumite reparații nu pot fi făcute decât cu piese de schimb originale! Dacă beneficiază de protecție(6), piesele de schimb vizibile necesare reparării vehiculului avariat precum: panouri de caroserie: bară protecţie, uşă, aripă, capotă, unităţi de iluminare (far, stop), geamuri auto (geam lateral, parbriz, lunetă, oglindă) nu pot fi înlocuite decât cu piese originale, furnizate de producătorul auto sau cu acordul acestuia!
Detalii pe:
OHIM – Office for Harmonization in the Internal Market
OMPI – World Intellectual Property Organization.

De reținut! Impunerea de către asigurători sau de către atelierul de reparații a anumitor piese de schimb poate constitui abuz! AVEȚI DREPTUL DE A ALEGE PIESELE DE SCHIMB(5) ce vor fi utilizate în repararea vehiculului! Aveți dreptul la reparații de calitate!

——————————————————————————-
(1) Potrivit Comunicării Comisiei Europene „Orientări suplimentare privind restricţiile verticale în acordurile pentru vânzarea și repararea autovehiculelor, precum și pentru distribuţia de piese de schimb pentru autovehicule”, piesele de schimb se clasifica astfel:

(a) piese care poartă marca producătorului de auto-vehicule (OEM);
(b) piese de origine fabricate și distribuite de furnizorii de echipamente de origine (OES) și
(c) piese de schimb de „calitate echivalentă” – respectiv cele care trebuie să aibă o calitate suficient de ridicată astfel încât utilizarea acestora să nu pună în pericol reputația rețelei autorizate respective.

(2) Potrivit art. 19 din O.G. nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor:„Informarea consumatorilor despre produsele şi serviciile oferite se realizează, în mod obligatoriu, prin elemente de identificare şi caracterizare ale acestora, care se înscriu în mod vizibil, lizibil, uşor de înţeles, într-o formă care să nu permită ştergerea şi să nu fie inscripţionate în locuri obscure, să nu fie întrerupte prin desen sau imagini, după caz, pe produs, etichetă, ambalaj de vânzare sau în cartea tehnică, contract, instrucţiunile de folosire ori altele asemenea, ce însoţesc produsul sau serviciul, în funcţie de natura acestuia”.

(3) Potrivit art. 20 alin. 3 din O.G. nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor: „Produsele de folosinţă îndelungată trebuie să fie însoţite de certificatul de garanţie şi, dacă reglementările în vigoare prevăd, de declaraţia de conformitate, precum şi de cartea tehnică ori de instrucţiunile de folosire, instalare, exploatare, întreţinere, eliberate de producător”.

(4) Potrivit Ordonanţei nr. 80/2000 privind omologarea şi certificarea produselor şi materialelor de exploatare utilizate la vehiculele rutiere, precum şi condiţiile de introducere pe piaţă şi de comercializare a acestora: „Este interzisă introducerea pe piaţă şi/sau comercializarea următoarelor produse şi materiale de exploatare: a) produsele sau materialele de exploatare prevăzute la art. 1 alin. (2), necertificate/neomologate sau cu omologarea/ certificarea suspendată ori retrasă, după caz; b) produsele sau materialele de exploatare care nu sunt marcate corespunzător, cu marca producătorului, marca de certificare a conformităţii, marca/marcajul de omologare sau numărul certificatului de conformitate/omologare, după caz; c) produsele sau materialele de exploatare pe care au fost aplicate inscripţionări şi/sau marcaje falsificate ori neautorizate; d) produsele sau materialele de exploatare neinscripţionate cu informaţiile stabilite prin reglementări legale; e) produsele sau materialele de exploatare neînsoţite de declaraţia de conformitate şi de certificatul de garanţie; f) produsele sau materialele de exploatare având marcaje şi inscripţionări cu denumiri care pot crea confuzii; g) produsele contrafăcute.”

(5) Potrivit art. 10 lit. a) din O.G. nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, „libertatea de a lua decizii la achiziţionarea de produse şi servicii, fără a li se impune în contracte clauze abuzive sau care pot favoriza folosirea unor practici comerciale incorecte în vânzare, de natură a influenţa opţiunea acestora” reprezintă un drept al consumatorilor, la încheierea contractelor. Potrivit aceleiaşi ordonanţe, încălcarea acestei dispoziţii constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 la 20.000 lei.

(6) România se înscrie în rândul statelor care extind protecţia aspectului exterior şi asupra pieselor de schimb, in temeiul Legii 129/ 1992 privind protecția desenelor si modelelor. Astfel, „pe întreaga durată de valabilitate a înregistrării desenelor sau modelelor, titularul are un drept exclusiv de a le utiliza şi de a împiedica utilizarea lor de o terţă parte care nu dispune de consimţământul său. Titularul are dreptul de a interzice terţilor să efectueze, fără consimţământul său, următoarele acte: reproducerea, fabricarea, comercializarea ori oferirea spre vânzare, punerea pe piaţă, importul, exportul sau folosirea unui produs în care desenul sau modelul este încorporat ori la care acesta se aplică sau stocarea unui astfel de produs în aceste scopuri.” (art. 30)

Audi Service